1.مکتب اصفهانی ( ادیب خوانساری . بنان و تاج اصفهانی)
2. مکتب تبریزی: ( اقبال السلطان )
*موسیقی*
سنیه به سنیه برای ما ارث رسیده که بیشترین سهم و زحمت را برای حفظ و نگهداری
اشاعر آن مرحوم علی اکبر خان نوازده تار زمان قاجار در دوران ناصری و پس از آن
توسط او به آقا غلام حسین و آقا غلام حسین هم به عمو زاده های خود آقا میرزا عبدالله وآقا میرزا حسینقلی آموخت و از میان ایشان هم بیشترین سهم را شادروان آقا میرزا عبدالله استاد
( تار. سه تار) پدر استاد احمد عبادی نوازنده سه تار دارا است و پس از سالیان دراز با مهارت و کوشش های شبانه روزی که در کار موسیقی اصیل و سنتی متحمل شد موسیقی ایران را در هفت دستگاه: 1.ثور 2. خوا 3.ماهور 4. همایون 5. سه گاه 6. چهار گاه 7. راست پتجگاه . معمور امروز است. از خود به یادگار نهاد و با گشاده دستی و دلسوزی بیش از حد به شاگردان خود آموخت و دیگر باید از آفا حسینقلی . درویش خان.علیرضا خان چنگی.حسین خان اسماعیل زاده که از شاگردان وی بودند . نام برد.
زنده یاد کلنل علینقی وزیری به صورت رسمی و رایج خط (( نت )) را از اروپا به ایران آورد و پس از تاسیس (( هنرستان عای موسیقی )) شاگردان خود را با این پدیده جدید آشنا و تربیت کرد . خود و شاگردانش پس از او پایه گذار موسیقی جدید علمی و فنی ایران گردیدند و همین ها بودند کههمکاری هدهای دیگر علاوه بر آثار متعدد و مختلف نیز برنامه ها جالب و ابتکاری ( گلهای جاویدان -گلهای رنگارنگ- برگ سبز- شاخه گل- گل های صحرایی و ) علی اکبر فراهانی : نوازنده رقیب دوران قاجار مشهور به نوازنده خوب تار-نغماتی بسیار زیبا و نیکو ساخت که عارف در دیوان خود ار آن یاد کرده ولی متاسفانه آهنگی در دسترس نیست که ار آن بهره گرفته شود.آقا علی اکبر زیاد عمر نکرد و در جوانی دارفانی را وداع گفت.
موسیقی ,آقا ,تار ,پس ,خان ,های ,پس از ,علی اکبر ,و پس ,بیشترین سهم ,آقا میرزا